نقدِ نقدِ نقد

نقد کردنِ نقدهایی که بر نقدهای نقدها نوشته ایم...

نقدِ نقدِ نقد

نقد کردنِ نقدهایی که بر نقدهای نقدها نوشته ایم...

نقد:

ریاضی به نموداری "تابع" می گوید که به ازای هر X فقط یک Y داشته باشد. اگر یک X با دو Y مرتبط باشد، این دیگر در ریاضی یک تابع معنی دار نیست. 

درباره ی مکانیزم رفتارهای انسانی هم ، ما معتقدیم اعمال را نیت ها هدایت می کنند، و اصلا ارزش عمل به نیتش است. اما باید بتوانیم نشان بدهیم که از هر نیتی یک جور عمل برمی آید. اگر از هر نیتی ، هر عملی بتواند ناشی شود، این به معنای قطع کردن رابطه ی منطقی نیت و عمل است، قطع کردن رابطه ی هدف و وسیله. هر هدفی وسیله ی خودش را با خودش می آورد و نمی توان برای هدف خوب به عمل بد متمسک شد.

باید تابعِ ریاضیِ عمل و ادعا را روی نمودار مشخص کرد. باید دید صدر و ذیل نمودار با هم می خواند یا نمی خواند؟ سر و ته عمل باید با ادعای آدم بخواند. نمی شود ادعایی کرد و بعد در عمل یک بار به نعل زد و یک بار میخ. باید تا آخر پای ادعاها ایستاد.

توی این دوران که بوی گندِ ادعا زندگی همه را برداشته، باید جدی تر بود. باید بی رحم تر بود. باید ادعاها را هَرَس کرد. باید عمل ها را به اندازه ی ادعاها بالا کشید. وگرنه همه چیز در لجن فرو می رود.


نقدِ نقد :

معلوم نشده که رابطه ی نیت و عمل و ادعا بالاخره چیست؟ وقتی از ریاضی مثال می آوریم یعنی مثلا دقیق هستیم؟! مثلا یعنی از ریاضی چیزی سرمان می شود؟ مثال آورده ایم که کار را با نمک کنیم؟ بهتر بود به جای اینها دقت را بالاتر می بردیم.

بهتر بود حرف از نیت و ادعا و عمل نمی آوردیم که بعد نتوانیم از پسش بربیاییم و این کلمات خودشان تبدیل به "ادعا" بشوند.

و اما بی رحمی... واژه ایست که شدیدا نویسنده را لو می دهد بی رحمی، متضمن ظلم است و ظالم نمی تواند دلسوزِ مظلوم باشد.


نقدِ نقدِ نقد :

نقد یک پدیده ی اجتماعی است که با نحوه ی برخوردش با یک اثر یا عمل ، آن را به عنوان مجرم معرفی می کند. جرمِ پدیده هایی که در دادگاهِ نقد محکوم می شوند منحرف کردن اذهان از مسیر فطرت است. یک اثر هنری یا هر کار دیگر اگر محکومِ نقد شود ، یعنی یک بیماری واگیردار است که باید با آن مبارزه شود. این مبارزه بی رحمانه هم خواهد بود . اما نه به این معنا که علیه آن در خیابان شعار بدهیم و آن را زیر پا له کنیم. نه! نقد به کمکِ عقل و فطرت می آید تا بتواند ذهن را در مقابل آسیب ها واکسینه کند. تنها راه این است که بفهمیم که فطرت ، با چه چیزهایی گول می خورد، منحرف می شود، و نقطه ضعفهای بشر کجاست.

نقد، ضعفهای بشر را نشانِ عقل می دهد و آن ها را برایش رسوا می کند. عقل تعارف ندارد. آنچه تعارف دارد هوا و هوس است. پس بی رحمانه با اثرِ مخرّب مبارزه کنیم و بدانیم عقل آنچه را باید بگیرد خواهد گرفت و پیروز نهایی هموست.

  • ا. برقعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی